Měření rychlosti

Automatizované měření rychlosti

Od 1.4.2024 bylo nově zahájeno automatizované měření rychlosti jízdy vozidel v Olomouci na ulici Přerovská, které má přispět ke zklidnění dopravní situace v dané lokalitě.

Měření rychlosti ve Švabinského (Chválkovice) a Dalimilově (Chomoutov) ulici ukončuje ověřovací provoz. Od Nového roku už tak budou naměřené přestupky procházet celým agendovým systémem přes validaci městskou policií, vyhodnocení přestupku až po vyměření pokuty.

Během podzimu byla v rámci testovacího a ověřovacího provozu prověřena funkčnost a provázanost všech částí agendového systému a od začátku ledna může být spuštěn ostrý provoz. Nejen předběžné měření rychlosti v minulosti, ale také tento zkušební provoz prokázaly, že k překračování rychlosti v těchto místech skutečně dochází a že požadavky městských částí na instalaci radarů byly oprávněné. V rámci ORP už město eviduje další požadavky na realizaci zpracování dat z plánovaných lokalit k umístění stacionárních radarů.

Začátek měření v prvních lokalitách byl poměrně složitý kvůli konfiguraci nového systému, rozšíření do dalších lokalit už může být mnohem pružnější. „Pořízení automatického měření rychlosti bylo svázáno také s pořízením agendového systému, který bude data automaticky zpracovávat a který město Olomouc dosud nemělo. Nyní už je vše nastaveno na ostrý provoz a kromě toho, že dále bude samozřejmě možné do systému přidávat další radary, bude systém sloužit také k automatizované kontrole registračních značek vozidel pro kontrolu úhrady parkovného,“ upřesňuje vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel Ivan Rašťák.

V první polovině příštího roku by tak měly radary přibýt také na Přerovské a Okružní ulici, výhledově potom na Jižní. Na základě požadavků komisí městských částí a po konzultacích s Policií ČR provádí městská policie kontrolní měření na téměř 50 místech. „Rozšíření systému o další měřicí zařízení, jako jsou nyní v Chomoutově nebo ve Chválkovicích, však musíme prověřit z hlediska kapacit i funkčnosti. Zájem z městských částí je veliký, ale každou lokalitu je třeba posoudit a také schválit ze strany Policie ČR na základě statistických výstupů,“ vysvětluje ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický.

Měření rychlosti v obou nových lokalitách probíhá v obou směrech. Kombinuje úsekové měření a okamžité měření rychlosti. Ostrý provoz začne 1. ledna 2024.